top of page

גיטרה וכינור - ראיון משותף עם אריאלה צייטלין וליעד אברהם


יצא לי לראיין כבר לא מעט מוסיקאים, אבל אני מודה ששילוב כזה, של גיטרה קלאסית וכינור, עוד לא היה לי. הראיון הפעם הוא עם הכנרית והזמרת אריאלה צייטלין-הופמן, ועם הגיטריסט הקלאסי ליעד אברהם. בחודשים האחרונים הם התחילו בשיתוף פעולה מעניין, שכבר הניב כמה סרטוני YouTube מוצלחים במיוחד (פרטים בהמשך). פגשתי אותם לראיון משותף, לכבוד מופע משותף חדש, כשההופעה הראשונה תהיה ממש עכשיו, ב 29/06/2017 בבר-גיורא בתל אביב.

 

אריאלה צייטלין-הופמן היא החצי המוכר יותר, הרבה בזכות ההופעה בתכנית The Voice. היא בת 29, נשואה עם שני ילדים ומתגוררת בהרצליה. היא נולדה בארה"ב, במשפחה חרדית, ועלתה לארץ בגיל 17, "לחפש את עצמי והשורשים שלי" כמו שהיא מנסחת את זה. מגיל צעיר היא מנגנת בכינור, הרבה בהשפעת ובעידוד סבה הכנר, ובארץ היא סיימה שני תארים לבצוע קלאסי בכינור באקדמיה למוזיקה בירושלים. היא מדברת במבטא אמריקאי קל עד כבד, במהירות מסחררת, כשהכל מתובל בפרצי צחוק כובשים.

גדלת והתחנכת בעולם המוסיקה הקלאסית. ספרי על המעבר לשירה ולמוסיקה פופולרית

המעבר היה די חופשי וטבעי בשבילי לעבור בין הז'אנר הקלאסי לעוד סגנונות. גדלתי במשפחה שתמיד היינו מנגנים ביחד ושרים ביחד, כל מיני שירים וכל מיני ג'אמים. כל הילדות שלי. תמיד אלתרתי בחופשיות וניגנתי גם שירים ולא רק מוסיקה קלאסית.


וכיום, את מרגישה יותר בנוח כזמרת או ככנרית?

אני מרגישה בתור כנרית הרבה יותר נח מאשר זמרת, כי את זה למדתי כל חיי וזה המקצוע שלי, יש לי תואר שני בזה. אני אוהבת לשיר, אבל זה יותר מלחיץ אותי שאני אעשה משהו לא נכון, כי אני לא מרגישה שאני יציבה בשירה שלי כמו בנגינה. אני עדיין חושבת שאני לא מסוגלת לשלוט בקול שלי בצורה מושלמת כמו בכינור.


צייטלין השתתפה בעונה האחרונה של התכנית The voice, עובדה שנתנה לה חשיפה משמעותית בציבור הרחב. על החוויה היא מספרת "זה היה רעיון שהרבה אנשים זרקו לי, ואני הגעתי לשם קודם כל כי חשבתי שזה יהיה מעניין. הם מאוד התלהבו ממני כשבאתי לאודישן, כי זה מגניב בסופו של דבר- הדתיה הזו ששרה ומנגנת וזה.. היה מאוד כיף כל התהליך הזה. מבחינתי החוויה הייתה מאוד מוצלחת, כי זה גרם לי לקחת יותר ברצינות את המוזיקה שלי, לא את העיסוק כמוזיקאית. להתחיל להופיע, לכתוב כל מיני חומרים חדשים ולהיות יותר פעילה. למדתי הרבה גם על הפקה ומה קורה מאחורי הקלעים בהפקות גדולות בכלל ובתוכניות מהסוג הזה. אני מאוד שמחה שהלכתי, ואני חושבת שזו הייתה חוויה מאוד מוצלחת, למרות שלא ניצחתי או אפילו הגעתי רחוק שם. זה היה מאוד כיף"

 

ליעד אברהם הוא המבוגר האחראי בצמד. בן 39, נולד וגדל בחיפה, ומתגורר בה עד היום עם משפחתו. התחיל, כמו רוב הגיטריסטים כנראה, לנגן רוק וג'אז, ובהמשך גילה את האהבה שלו לגיטרה קלאסית, ולמד אצל טובי המורים באקדמיה למוסיקה. בשנים האחרונות הוא מנגן ומלמד בכלים אקוסטיים בלבד.

השאלה המתבקשת לכל גיטריסט – אלו גיטריסטים השפיעו ומשפיעים עליך?

יש המון גיטריסטים שהשפיעו עלי גם כנגן, וגם ככותב מוזיקה. המפורסמים יותר הם ריצ'י בלאקמור, ג'ו פרי, בריאן מאי וג'ימי פייג' אהוב נפשי. ג'ון וויליאמס, עם כל הביקורת עליו הוא כנראה הגיטריסט הקלאסי האהוב עלי. גיטריסט שהוא סינגר סונגרייטר לא היה ולא יהיה כמו ניק דרייק, וכגיטריסט מלחין אין כמו ליאו ברוואר מבחינתי, וכל הכבוד לגולשים שלך אם מישהו ידע מי זה בלי לעשות גוגל.


תופעה די ייחודית למוסיקאים עם הכשרה קלאסית, ובמידה מסויימת גם ג'אז, היא תחזוק קריירה מוסיקלית נוספת של הוראת מוסיקה, במקביל לקריירה של מוסיקאי פעיל. לצד הנגינה, לבד ובהרכבים שונים, אברהם מלמד גיטרה, וזה חלק משמעותי מאוד בקריירה המוסיקלית שלו, וגם צייטלין-הופמן מלמדת כינור כבר שנים רבות.


איך ההוראה משפיעה על הקריירה המוסיקלית שלכם?

ליעד: ההוראה, אצלי, היא חלק בלתי נפרד מהמוזיקה. בניגוד להרבה מורים אחרים, אני אוהב ללמד. דבר אחד שההוראה עזרה לי לפתח אצל עצמי זה שיטות עבודה הרבה יותר טובות כנגן. אני יודע לנהל ולייעל את זמן האימון שלי בצורה מעולה, בתור נגן צעיר לא היה לי את זה. אבל באמת, חינוך דורות של גיטריסטים זה חלק עצום בחיים שלי ושליחות.

אריאלה: מסכימה לחלוטין עם כל מה שליעד אמר, ואני רוצה להוסיף שלדעתי מאוד חשוב למורים להופיע, כדי לתת לתלמידים מה לשאוף ולהסתכל עליו/אליו.


פרויקט מרתק שאברהם יזם בשנים האחרונות הוא האתר ללימוד גיטרה אקורדים . ספר על האתר שהקמת

את האתר הקמתי ב2011. הגיעו אלי באותה תקופה המון תלמידים מקולקלים לגמרי שבקושי ידעו להחזיק גיטרה, היה נורא קשה לתקן את זה. התשובה תמיד הייתה שלא היה כסף ללכת לשיעורים, אז החלטתי לפתוח אתר, ולנסות להעביר שם קצת מהידע שלי והתפיסה הגיטריסטית שלי. זה תפס חזק מאוד, ובמשך שנתיים העליתי קרוב ל 700 שיעורי גיטרה חינמיים בוידאו. בכל נושא כמעט. תרגילי טכניקה. איך מחזיקים אקורדים. לימדתי שירים פשוטים ומורכבים. ההיילייט היה שפעם בשבוע ביום חמישי הייתי מפרסם שאני עושה בחירת שיר, הגולשים היו מציעים שירים ללימוד בתגובות, והתגובה עם הכי הרבה לייקים הייתה נבחרת, ואני הייתי מבצע את השיר ומלמד אותו. מצד אחד זה היה עומס מטורף, אבל גם נורא כיף מצד שני. באיזשהו שלב הרגשתי שזה משתלט לי על החיים. נוצרה ממש קהילה, של 7000 איש בערך, והייתי מקבל מאות הודעות ואימיילים כל חודש מאנשים שמתחננים לשיעורי גיטרה.


 

הגעתי לצמד לראשונה בפייסבוק דרך קאוור יפהפה שהם יצרו ביחד לשיר הנפלא City of Stars מתוך הסרט La La Land. אברהם מספר על העבודה המשותפת: "זה היה הדבר הכי קל שעשיתי בקריירה שלי. נפגשנו פעם ראשונה לבחור שיר. בפגישה השנייה כתבנו תפקידים. בפגישה שלישית הקלטנו באולפן, ובפגישה רביעית כבר צילמנו את הקליפ. גם ההקלטה באולפן עברה הכי חלק ומהיר שיכול להיות. אחר כך לקחנו הפסקה של חודש בגלל כל מיני התחייבויות להרכבים אחרים, ואז התחלנו לשבת חזק על לבנות רפרטואר ביחד".

על ההיכרות הכמעט מקרית ביניהם אברהם מספר: "שיתוף הפעולה שלנו התחיל ממש במקרה. לפני חצי שנה בערך פרסמתי שאני מחפש כנר לאיזה גיג של מוסיקה אירית שהיה צריך להיות בשבת. חברה משותפת הציעה את אריאלה, אז התיידדנו והתחלנו לדבר. בגלל שהיא דתיה אי אפשר היה לנגן את הגיג האירי ההוא בשבת. לפני כמה חודשים חיפשתי כנר לנגן איתו ביחד, ובכלל לא ידעתי שאריאלה יכולה גם לשיר. קבענו להיפגש, ובינתיים שלחנו חומרים אחד לשניה, גם משותפים וגם כל מיני שירים שאהבנו".

מה בעצם צפוי בהופעות שלכם?

ליעד: אני חושב שההופעות הראשונות יהיו שונות קצת כל אחת מהשניה, כי אנחנו רוצים לנסות חומרים שונים בלייב. לראות למה אנשים מתחברים יותר ופחות. לחפש את המינון המדוייק בין האינטימיות שהרכב כזה יכול ליצר לבין שכבות של סאונד שיכולות להפיל קירות שאנחנו מגיעים אליהן לפעמים. בהופעה ננגן קצת לבד, כל אחד חומרים שלו, וגם חומרים שהתחלנו לכתוב ביחד. ההופעה הראשונה תהיה בבר גיורא ב-29.6 , פתיחת דלתות ב 21:00, אנחנו עולים בעשר.

ומה צפוי בהמשך?

אנחנו מתכננים שני סינגלים קרובים. אחד זו מחרוזת מטורפת של משחקי הכס שבנינו ביחד ואנחנו מאוד גאים בה. זה מסוג היצירות שהגענו לעיבוד פשוט מושלם, וחלוקת תפקידים נפלאה בין הכלים. צריך לשמוע כדי להבין, אבל באמת שכל אחד בא כאן לידי ביטוי בצורה נפלאה ובדרך הכי טובה שלו לבטא את עצמו על הכלי. המחרוזת תוקלט בימים הקרובים באולפן של חברנו הטוב והמוכשר אלון ברק שהקליט אותנו גם בפעם הקודמת, והוא מפיק, מוזיקאי וגיטריסט פשוט מעולה.

 

אני נפרד מכם עם קליפ שאברהם הקליט, נגינה שלו מלווה בריקוד יפהפה של אלמוג קדרון, רקדנית בלהקת ענבל. אני מאוד אהבתי, מקווה שגם אתם.

bottom of page