top of page

עשרה שירים מושלמים משנות השבעים


רשימות של שירים ואלבומים, שהן אורחות קבועות בתפריטים של עיתוני הרוק הן כמו ארוחת טעימות. מקבלים מכל מנה קצת, ומפאת קוצר היריעה, הרבה דברים טעימים גם נשארים בחוץ. זו גם תמיד בחירה אישית וסובייקטיבית לחלוטין של הכותב, בידיעה שכל אחד מהקוראים היה מרכיב רשימה קצת אחרת.

הרשימה הזו היא של שירים מושלמים שיצאו בשנות ה 70, העשור שאחראי למספר חסר תקדים של יצירות מופת במוסיקת הרוק. בלי להתכוון יצא לי אוסף טיפה נדוש של להיטי רוק קלאסי, אבל לזכותי יאמר שכל השירים ברשימה הם באמת משובחים ביותר. הקריטריון שלי היה שירים שיש בהם משהו מיוחד, משהו שאי אפשר תמיד לשים עליו את האצבע, אבל הפך אותם לכוכבים בוהקים בגלקסיה המוסיקלית של שנות השבעים.

מבחינתי אי אפשר באמת לדרג רשימה כזו, ולכן פשוט סידרתי את השירים בסדר כרונולוגי, שגם מספר את הסיפור של העשור הזה. הוא מתחיל בשיר הפרידה של הביטלס, שהוא גם פרידה משנות ה 60, ונגמר עם Joy Division , שמביאים את הסאונד האלקטרוני הקר שמבשר את שנות ה 80. כמו שקורה בכל רשימה כזו, המון שירים והמון אמנים שאני נורא נורא אוהב נשארו בחוץ. Tiny Dancer של אלטון ג'ון, Bohemian Rhapsody של Queen, כמעט כל השירים מהאלבום הענק Songs in the key of Life של סטיבי וונדר ועוד ועוד. אבל כמו ב"משל המפה" של בורחס, לשרטט מפה מוסיקלית מלאה של שנות ה 70 זה הרי בלתי אפשרי. אז קדימה, הוסיפו בתגובות את הבחירות שלכם (משנות ה 70, בלי לרמות) ותעזרו לי להאיר על עוד פנינות קסומות בעשור הזה.

1. The long and winding road, The Beatles – 1970

לבחור שיר של הביטלס לרשימת השירים המושלמים זה לא חוכמה. אפילו לבחור שיר לרשימת השירים המושלמים של שנות השבעים זה לא בעיה, כי פשוט אפשר לבחור כל אחד מהשירים באלבום המופת Let it be. יש שירים מורכבים יותר שלהם, ויש שירים שזכו להצלחה מסחרית גדולה הרבה יותר, ובכל זאת, הסינגל האחרון של הביטלס, מתוך אלבום הפרידה המושלם שלהם, הוא יצירת מופת שתמיד מצליחה לרגש אותי, גם בפעם המיליון.

2. Layla, Derek and the Dominos – 1970

הסיפור מאחורי השיר Layla הוא אגדה אמיתית, שמערבת שניים מכוכבי העל של המוסיקה. אריק קלפטון וג'ורג' הריסון היו חברים טובים, אבל אריק היה שובב והתאהב בפטי בויד שבמקרה הייתה נשואה באותו זמן לג'ורג'. אריק כתב שיר אהבה, אבל במקום לקרוא לו פטי הוא קרא לו לילה. פטי לא רצתה את אריק, כי אריק היה קצת מכור להרואין. בשנים אח"כ הנישואים של פטי וג'ורג' התפרקו, וכמה שנים אחר כך פטי ואריק התחתנו. בקיצור, באמת טלנובלה. חוץ מהסיפור הכמעט בדיוני מאחורי המילים, מדובר בשיר אהבה יפהפה, וגיטרת הסלייד של Duane Allman בלתי נשכחת. 20 שנה אחר כך אריק קלפטון יחדש את השיר בהצלחה רבה במסגרת סדרת מופעי Unplugged של ערוץ MTV, אותה סדרה שגם אחראית לאלבום האקוסטי המשובח של נירוונה.

3. Maggie May, Rod Stewart – 1971

אז נכון שרוד סטיוארט טיפונת מאוס בשנים האחרונות, אבל בתקופה שהוא היה טוב, הוא היה ממש ממש טוב. זה שיר אהבה אמביוולנטי של נער מתבגר לאישה מבוגרת ממנו, שספק מנצלת אותו מינית וספק נאחזת בו כדי להפיג את בדידותה. בגלל שזהרוד סטיוארט, עם טונות סקס אפיל שנוטפות לכל עבר, זה גם כמובן מבוסס על סיפור אישי.

4. Angie, The Rolling Stones – 1973

אין עוד בלדה של ה Rolling Stones שאהובה כל כך כמו זו. המון כבר נכתב ונאמר על השיר הזה, ש Angie היא בעצם Angela Bowie ,מי שהייתה אשתו של דיוויד בואי באותה תקופה, שטענה שהיא תפסה את בואי ומיק ג'אגר על חם, אבל כלום לא ישנה את הלחן והמילים הכל כך מרגשים, ואת הקול של ג'אגר שחורך לך את הנשמה.

5. Dream on, Aeoresmith – 1973

בד"כ להקת Aerosmith מזוהה עם סדרת הלהיטים המטורפת מהאלבום Get a grip שיצא בשנת 1993, עם הקליפים הבלתי נשכחים בכיכובן של אלישיה סילברסטון וליב טיילר, אבל דווקא השיר הזה מאלבום הבכורה שלהם הוא בעיניי הטוב ביותר שלהם אי פעם.

6. Free bird, Lynyrd Skynyrd -1974

השיר המושלם של הלהקה הכי טרגית בתולדות הרוק. LynyrdSkynyrd, ביחד עם The Allman Brothers Band, שגם הם ידעו את מנת חלקם בטרגדיות, היו הסנדקים של מוסיקת הרוק הדרומי, הSouthern Rock. את Free Bird הם הוציאו ב 1973, וזכו להצלחה מסחרית פושרת יחסית, אבל כמו שקורה להרבה שירים גדולים, ברבות השנים הוא הפך לאחד מהמנוני הרוק הקלאסיים, וכמובן גם נכנס לרשימת 500 השירים הגדולים של מגזין המוסיקה Rolling Stone. בנימה אישית, זה השיר האהוב עליי ביותר בכל העולם, כולל סולו הגיטרה ההו-כה-מושלם, ועל גבי השכמה השמאלית שלי מתנוסס עוף חול גדול ומתחתיו הטקסט Free as a bird מתוך השיר.

7. Baby I love your way, Peter Frampton – 1975

זה אמנם קצת (או הרבה) קיטשי, אבל השיר הזה תמיד שולח אותי בדמיון לנופים של שקיעה רומנטית על שפת הים. יש משהו בשיר שפשוט אף פעם לא נמאס עליי, חוץ מאולי גרסאות הכיסוי הזוועתיות שיצאו לו לאורך השנים (חפשו ב YouTube את התפלצת של Will to Power שרוצחים באותו קטע גם את Free Bird). פרט ביוגרפי מעניין שגיליתי בזכות ביוגרפיית הרוק המעולה "בואי" של מארק ספיץ, הוא שפיטר פרמטון הצעיר למד באותו בית ספר כמו דיוויד בואי, 3 שנים מתחתיו, ואביו של פרמטון היה אחד המורים של דיוויד בואי שעודדו אותו לפצוח בקריירה מוסיקלית.

8. Hotel California, The Eagles – 1977

אי אפשר באמת להרכיב רשימה של שירים מושלמים משנות ה 70 בלי להזכיר את Hotel California. יש הרבה קסם במילים המעורפלות, שמתייחסות לאיזו אמריקנה סימבולית, ובסולו הגיטרה הארוך, שנחשב לאחד הטובים בתולדות הרוק. השיר הפך לתופעה תרבותית וכן זכה להצלחה מסחרית מסחררת, והפך את האלבום באותו השם לאחד המצליחים בתולדות הרוק והמוסיקה הפופולרית בכלל.

9. Heroes, David Bowie – 1977

בואי, שעזב אותנו השנה כדי להצטרף לחבר פרדי מרקיורי בשמיים, אחראי על כמה מיצירות המופת הגדולות של שנות ה 70. באותה מידה יכולתי לבחור את Life on Mars או את Ziggy Stardust , אבל משהו בשיר הזה בכל זאת אחר. זה בואי של פוסט תקופת הגלאם, בשל ובוגר יותר. השיר הופיע בסצינה בלתי נשכחת בסרט Perks of Being a Wallflower מ 2012, בה הגיבורים נוסעים בתוך מנהרה ושרים את השיר.

10. Love will tear us apart, Joy Division – 1979

השיר הוקלט ב 1979, מה שנותן לי תירוץ להכניס אותו לרשימה, ויצא בתחילת 1980. קצת אחר כך הסולן איאן קרטיס יתאבד, ובאותה שנה גם תקום על חורבותיה של הלהקה העצובה עם השם השמח מפלצת התהילה New Order, שאמנם זכתה להצלחה מסחרית עצומה בסוף שנות השמונים, אבל לי אישית לא עושה כמעט כלום. מבחינתי זה תמיד יישאר השיר המושלם, אנדרטה מוסיקלית לכישרון ענק, שהספיק לזרוח ולשקוע כל כך מהר.

bottom of page